Het is een ware hype: flexitariër zijn. Oftewel minder vlees eten door een paar keer in de week een vegetarisch gerecht op tafel te zetten. Het is ideaal voor de mensen die het (nog) niet zien zitten om vegetariër te worden. Ook door minder vlees te eten kun je namelijk je steentje bijdragen aan een beter milieu en een beter dierenwelzijn. Hoe zit het daar nou eigenlijk precies mee en valt er met zo’n levensstijl ook geld te besparen? Ik zet voor jou alle voordelen op een rijtje! En ja, je kan er ook zeker een financieel voordeel uithalen.
 
 

 
Goedkoop vlees en dierenwelzijn
Vlees is de laatste tijd erg goedkoop. Kiloknallers, plofkippen… Het klinkt allemaal niet erg positief en dat is het ook gewoon niet. De dieren die voor het goedkoopste vlees worden geslacht, hebben nou eenmaal een onprettig ‘leven’ geleid, of beter: geleden. Varkens die binnen staan, staan de hele dag tussen hekken en kunnen letterlijk hun kont niet keren. De scharrelkip scharrelt niet zoveel als de vrolijke term doet vermoeden. Een kip die met twintig andere kippetjes op een vierkante meter in een loods verblijft waar hij het daglicht niet ziet, huppelt helaas niet zoveel in het het rond. In veel andere landen heten deze kippen dan ook terecht ‘schuurkippen’. Helaas wil onze regering deze term niet invoeren en blijft de consument worden misleid. 25% van de koeien komt nooit buiten. Het goedkoopste vlees komt uiteraard van dit percentage koeien. Om de prijs laag te houden, moeten de dieren zo groot en dik mogelijk groeien in een zo kort mogelijke tijd. Ze worden vetgemest en er worden groeihormonen toegediend. Dit brengt ernstige gezondheidskwalen met zich mee. Antibiotica wordt daarom gretig toegediend om te zorgen dat de dieren het overleven. De boer verdient erg weinig met de verkoop van dit vlees. De enige die eraan verdient is de supermarkt.
 
Milieu
Voor elke kilo vlees is gemiddeld 4 kilo veevoer nodig. Je zou misschien denken dat de meeste soja die op deze aarde verbouwd wordt, bestemd is voor het maken van bijvoorbeeld vegetarische burgers en sojamelk. 90% van de sojaverbouw is echter bestemd voor veevoer en dus voor onze vleesconsumptie. Door de grote hoeveelheid landbouwgrond die hiervoor nodig is, worden vele natuurgebieden verwoest. Producten die gemaakt zijn van soja die direct voor menselijke consumptie bedoeld is, komt juist meestal van beschermde en gecontroleerde agrarische gebieden. Het is dus meer verantwoord soja (en dit is slechts een voorbeeld) direct te consumeren in plaats van via een dier. Bovendien worden hier ook vervoers- en slachtkosten mee bespaard.
 
Gezondheid
Rood vlees bevat verzadigde vetten die gelinkt worden aan veelal Westerse ziekten als hart- en vaataandoeningen en sommige vormen van kanker. Als je veel goedkoop vlees eet, consumeer je ook de groeihormonen en de antibiotica die het dier toegediend gekregen heeft. Als jezelf eens antibiotica nodig hebt, kan het zijn dat je lichaam hier immuun voor geworden is en het je dus niet meer helpt. Daarbij is vlees niet het meest makkelijke voedingsmiddel voor de mens om te consumeren. Je lichaam doet er lang over om het te verteren en lang niet alle voedingsstoffen kunnen door het lichaam worden opgenomen of afgebroken. Bovendien moet met vlees altijd voorzichtig om worden gegaan in de keuken. Als je je kipfilet per ongeluk eens onvoldoende verhit of niet koud genoeg bewaart, kan je er flink ziek van worden.
 
 

 
Een geldkwestie
Al met al is het niet leuk als consument om dit alles te weten en niet meer te kunnen besteden aan diervriendelijker vlees. Soms laat het budget gewoon niet toe en zijn er voor jou belangrijkere dingen die betaald moeten worden. Toch is er een mooie middenweg. Vlees is namelijk prima te vervangen en dat hoeft echt niet meer te kosten! Ook wordt het vervangen van vlees steeds populairder, waardoor er steeds meer te variëren valt.
 
In plaats van vlees…
Je kan natuurlijk gaan voor de panklare vleesvervangers waar je ongeveer twee keer van eten. Deze kosten tussen de 1,70 en de 3,- euro. De goedkoopste kan je vinden bij de Lidl en de Aldi. Ze hebben verschillende burgers, schnitzels, vegetarisch gehakt en balletjes. In vergelijking met de laagste vleesprijzen scheelt dit echter niet heel erg veel. Als je in een stad woont met veel verschillende supermarkten, is er bijna elke week wel een supermarkt die een bepaalde vleesvervanger in de aanbieding heeft. Alle vegetarische aanbiedingen vind je ook elke maandag in de Wakkere Winkelaar (http://www.wakkerdier.nl/winkelaar) van stichting Wakker Dier. Laat er je e-mailadres achter en ontvang de aanbiedingen elke week in je mailbox.
 
Naast deze kant en klare vleesvervangers zijn er nog veel goedkopere voedingsmiddelen die je prima kan eten in plaats van vlees.
Een goede vleesvervanger bevat een combinatie van ijzer, eiwit, vitamine B1 of B12. Vitamine B12 vind je alleen in dierlijke producten als zuivel en eieren of via een voedingssupplement. Probeer eens:
-Tofu die je zelf marineert met lekkere kruiden
-Gekookte of gebakken (vrije uitloop of biologische) eieren
-Gekookte peulvruchten (bijvoorbeeld linzen, witte of bruine bonen, kikkererwten of kidneybonen) Verkrijgbaar in blik, een pot of rauw.
-De pinda lijkt een noot, maar behoort ook tot de peulvruchten. Pinda’s zijn ook stukken goedkoper dan bijvoorbeeld cashewnoten of walnoten.
 
Die noten zijn net als pitten (bijvoorbeeld zonnebloempitten of pijnboompitten) ook een prima vleesvervanger, maar zijn in verhouding ongeveer even duur als vlees of een kant en klare vleesvervanger.
 
Vergeet niet: kruiden maken de smaak. Experimenteer ermee in je keuken. Vergeet ook niet te variëren met de verschillende vleesvervangers. Eet voor je gezondheid niet te eentonig. In plaats van het vlees te vervangen, kan je ook denken aan gerechten waar helemaal geen vlees in hoeft, zoals een spinazie- of mozzarellapizza, of bepaalde pastagerechten. De Indiase en Indonesische keuken maakt bovendien nauwelijks gebruik van vlees, dus vegetarische gerechten te over! Je kan ook zelf voor een prikkie vegetarische burgers maken. Binnenkort plaats ik een lekker, makkelijk en voordelig recept.
 
 

 
Biologisch vlees
Als je minder vlees eet, houd je geld over. Je kan ervoor kiezen dat geld (hoe vaak je wilt of kan) te besteden aan biologisch vlees. Als je zeker wilt weten of het dier een goed leven gehad heeft, moet je letten op het Beter Leven-keurmerk. Hoe meer sterren, hoe meer diervriendelijk het product geproduceerd is. Biologisch rund- en varkensvlees is niet erg veel duurder dan het reguliere vlees. De prijzen rijzen echter de pan uit bij kip. Biologische kip wordt namelijk alleen verkocht in de vorm van filet. Je vindt alleen bij de reguliere kip kippenbouten of een hele kip in het koelvak. Waarom is dit? Een biologische kip heeft veel langer geleefd en is daarom ook groter op het moment dat deze geslacht wordt. Een volledige biologische kip in het koelvak lijkt daarom meer op een kalkoen. Deze grote hompen vlees verkopen volgens de supermarkten niet. Omdat alleen de filet gebruikt wordt, worden de overige stukken vlees van de kip gebruikt voor veevoer of geëxporteerd naar andere landen. Dit levert natuurlijk weinig op. Als klant compenseer jij dit door een hogere prijs te betalen, maar je krijgt er niet meer voor terug. Je betaalt in wezen voor de hele kip en krijgt alleen het filetje. Meer weten? Bekijk de aflevering van Goudzoekers op Uitzending gemist (http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/7124860).
 
Ook biologisch vlees is regelmatig in de aanbieding bij verschillende supermarkten. Dat is fijn! Wil je geen aanbieding missen? Naast de vegetarische aanbiedingen vind je ook de biologische aanbiedingen elke week in de Wakkere Winkelaar (http://www.wakkerdier.nl/winkelaar) van stichting Wakker Dier.

Meer lezen op Budgetstijl

Geen gerelateerde artikelen