Wandelen is een van de meest gezonde vormen van lichaamsbeweging die een mens kan doen. Het lijkt wel of we ervoor gemaakt zijn. Bijna iedereen kan het, je kan zou het uren achtereen kunnen doen, er is weinig kans op blessures en er is ook nauwelijks iets voor nodig. Je hoeft eigenlijk alleen te zorgen voor comfortabele schoenen en je kan de deur uit! Dit maakt wandelen de meest voordelige sport die er bestaat. Lees verder over alle voordelen!
 
 

 
Waarom is dat wandelen zo gezond?
Als je regelmatig wandelt worden je spieren versterkt, wordt je bloedsomloop gestimuleerd en je uithoudingsvermogen verhoogd. Je lichaam hoeft veel minder schokken te verwerken dan bij een intensieve sport. Dit is beter voor je gewrichten. Ook al voelt het sporten minder intensief, je pakt zeker die goede fysieke toestand mee. Bovendien zorgt de de zon voor voldoende aanmaak van vitamine D. Door de frisse lucht wordt zuurstof beter opgenomen in je lichaam. De twee laatstgenoemde punten krijg je er niet gratis bij in de sportschool.
 
Betere gemoedstoestand
Je breekt met de drukte van alledag door er even tussenuit te gaan. Dit zorgt ervoor dat je alles waar je mee bezig bent op een rijtje kan zetten of juist even naast je neer kan leggen. Door regelmatig deze momenten te hebben worden je stressniveaus verlaagd en eventuele neerslachtige gevoelens bestreden. Je hoeft je maar een klein beetje in te spannen, maar je krijgt er een hoop ontspanning voor terug.
 
Locatie
Of je nu in de stad, in een dorp, bij het strand of in de buurt van een bos woont, wandelen kan overal. Ook al woon je al jaren in dezelfde stad, tijdens een rustige wandeling ontdek je vaak weer veel nieuwe dingen. Al lopend zie je eveneens meer dan als je op de fiets of in de auto zit. Straten waar je altijd langs rijdt, zijn wandelend waarschijnlijk veel interessanter. Loop eens een wijk in waar je niet zo vaak geweest bent, of sla zomaar eens een onbekend straatje in.
Wissel eens af en pak de auto of fiets naar een ander wandelgebied.
 
Wisselen in tijdsduur
Een tochtje kan zo lang duren als je zelf wilt. Je kiest zelf de lengte van je route. Je hoeft echt niet elke dag urenlang te wandelen om je conditie op pijl te houden. Gemiddeld een half uur is heel goed, maar je kan dit ook afwisselen door de ene dag een kwartier te gaan en de andere dag een flinke wandeling van twee uur te pakken. Pas je wandeling aan je dag aan. Tien minuten wandelen tijdens de lunchpauze kan je al een hele stoot nieuwe energie geven.
 
Elk moment van de dag
Wandelen heeft op elk dagdeel wel een voordeel. Vroeg in de ochtend kan je genieten van een prachtige zonsopgang. Een ommetje voor het ontbijt zorgt er bovendien voor dat je spijsvertering beter op gang komt. Zo kan je voedsel beter en sneller worden verteerd en dat kan ook gunstig zijn als je van plan bent af te vallen. Als je het in de ochtend moeilijk vindt om te ontbijten, is het ook aan te raden even een wandelingetje te maken voor je gaat eten. Na een beetje beweging gaat het ontbijten een stuk beter, omdat je lichaam al meer op gang is gekomen.
 
In de middag pak je het meeste licht mee. Dat is goed voor je gezondheid en je stemming. Een wandeling in de middag zorgt er ook voor dat je je productiviteit voor de rest van de dag weer een beetje op kan krikken.
 
Je lichaam verwerkt je avondeten beter als je na de maaltijd nog even een blokje om gaat. De avondmaaltijd is meestal een van de zwaarste maaltijden van de dag, maar na deze maaltijd is het drukste deel van de dag alweer voorbij. Om de energie kwijt te raken is het goed om dan nog even te bewegen. Pak het laatste beetje licht van de dag en maak die mooie zonsondergang mee! Een avondwandeling is ook een mooi rustpunt voordat je op bed gaat. Grote kans dat makkelijker in slaap valt en je slaap dieper is.
 
De natuur beleven
Als je regelmatig wandelt, zul je telkens weer zien dat de natuur verandert. In elk seizoen valt prima te wandelen. Je hoeft alleen je kleding aan te passen of eens een paraplu mee te nemen. Probeer zoveel mogelijk om je heen te kijken, in plaats van na te denken over de dingen waar je mee bezig bent. Verleg je aandacht van binnen naar buiten. Vaak loont het om je camera mee te nemen (of gebruik die op je telefoon). Je komt vast regelmatig een mooi plaatje tegen. Misschien ben je geneigd je muziek mee te nemen tijdens de tocht, maar de buitenwereld biedt ook een scala aan mooie natuurgeluiden.
 
 

 
Makkelijk te combineren
Een wandeling valt makkelijk te combineren met een groot aantal andere taken die je op een dag moet doen. Al wandelend kan je die brief posten, je medicijn ophalen bij de apotheek of nog even een boodschapje doen. Als het niet te ver weg is, kan je voor dat extra stukje beweging er ook eens voor kiezen lopend naar je werk of school te gaan. Ga eens wat eerder van huis en verruil de fiets of de auto voor een rustige wandeling.
 
Neem ook eens iemand mee
Een goed gesprek ontstaat waarschijnlijk eerder tijdens een gezellige wandeltocht dan voor de televisie. Samen bewegen werkt bovendien motiverend. Schop je vriend/vriendin/man/vrouw eens de deur uit, neem je moeder mee, of stel een collega eens voor mee te gaan tijdens de lunch. En als je een hond hebt, neem je die natuurlijk mee!
 
Variatie
Als je in een fanatieke stemming bent kan je heel goed je tempo een tandje hoger zetten, je armen bewust mee laten bewegen of in een wisselende snelheid gaan lopen. Je kunt zo om de minuut eerst in een normaal tempo gaan lopen en de volgende minuut een snellere vaart maken.
Als je echt enthousiast wilt gaan lopen, is het verstandig van tevoren een warming-up te doen en je spieren te rekken en te strekken.
 
Tot slot:
Hou zo nu en dan je loophouding in de gaten. Ontspan je schouders, zorg dat je rug niet inzakt en probeer niet te slenteren. Neem voor een korte tocht zo weinig mogelijk bepakking mee. Als je een langere tocht gaat maken, is het handig om iets te eten en te drinken mee te nemen, een paraplu en je telefoon voor als het nodig is.

Meer lezen op Budgetstijl

Geen gerelateerde artikelen